Az elmlet:
Ez a szerepjtkos rendszer kicsit ms, mint amit megszokhattatok. Lnyegben leginkbb a Live RPG-re hasonlt abban, hogy nincs szksg dobkockkra vagy ms egyebekre, viszont azonnali reaglst, s a karakter mly ismerett ignyli. Kezdjk az elejn.
Mi a szerepjtk?
Az angolban Role Playing Game-nek nevezett jtk egy kpzeletvilgban val „sznjtszst” takar.
Els lpsknt megteremtnk egy karaktert. Kitalljuk a kls ill. bels adottsgait, szoksait, zlst, rigolyit, j s rossz tulajdonsgait. Fontos, hogy mi magunk jl ismerjk az ltalunk ksbb megszemlyestett alakot, hiszen majd a jtk sorn az brbe kell bjnunk. Ksbb a megalkotott j szemlyisget csak „kari”-knt szoktuk emlegetni J, mg a kari mgtt megbj embert „user”-nek, azaz felhasznlnak. Amint ksz ez a karakter mr el is kezdhetnk jtszani vele. A tovbbiakban fog helyettnk – a user helyett – beszlni, cselekedni. Termszetesen mindezt csak online teszi. J
Hogyan alkossak meg egy karaktert?
Van egy pr dolog, amit rdemes alapul venni az j karaktert illeten. me nhny szempont, ami alapjn taln kicsit knnyebb lesz:
- Milyen tulajdonsgokkal osztott be a Lelkek Tkre a hzadba? Ezeket kellene alapul venni.
Pl. : (megjegyz.: a tovbbiakban is mindig ezzel karakteremmel fogok pldlzni. gy azt hiszem rthetbbek lesznek a magyarzataim.) Carrie-nl kb. ezeket a tulajdonsgokat lltottam be: clratr, nll, talpraesett, gyanakv, szvs, tkok (ami ugye nem tulajdonsg, inkbb belltottsgnak mondanm). gy teht mr nagyjbl elttem van a jelleme: egy cinikus, gonosz lenyz, ers jellem, rmens, mindig valami rosszasgon jr az esze, de kiss sztszrt (ez nem jelenti azt, hogy minden emberkre ez jellemz), bajtrsaival szemben melegszv, nyitott.
- Milyen kls tulajdonsgok jellemzik? A megjelens is nagyon fontos, br nem fontosabb a jellemnl. Csinos/jkp az illet? Visszataszt? Milyen ruhkat hord?
Pl. Carrie vrs haj, zld szem, feltnen fehr br lny. ltalban egyszer fekete talrt hord, de mivel kedvenc szne a zld, szvesen cserli t a talrt valami kihvbb zld ruhra.
- Mi trtnt Vele a mltban? Milyen volt mieltt a vilgba kerlt? Vltoztatott ez valamit az letszemlletn? Milyen az ellete? Gyermekkora? Szlei? Testvrei? (csaldfa szerinti, vagy kitallt fantzia) Esetleg gyerekek? (felntt karakterek esetben)
Pl. Carrie nagyon zrs gyerekkorra tekinthet vissza. Mamija (ahogyan hvta az anyjt) rendszeresen bntalmazta, beknyszertette egy „cellnak” nevezett helyre, ahol megbocstsrt kellett imdkoznia. Mikor kiderlt, hogy Carrie-nek klnleges kpessge a telekinzis, anyja meg akarta lni t. Vgl Carrie meglte desanyjt, majd elbujdosott. Egy szervezet emberei talltak r, akik kegyetlenl kihasznltk, ksrleteztek rajta. Mire vgre kikeveredett a nyugtatk hatsa all s megszktt. Teljesen sszetrt. Ezutn idztk t a vilgba a vilg megmentsre...
Nagyjbl ennyi. Ms szempontok is lehetnek, de ezek az alapvet krdsek, amit figyelembe kell venni egy karakter megalkotsakor.
Ksz a karim…
Akkor most kvetkezik a nehzsg: ki kell tudni jtszani a karakter tulajdonsgait.
Pl: Carrie egyik jellemz tulajdonsga a telekinzis (trgyak tudattal val mozgatsa). Mikor felidegestik, vagy zavarba hozzk, akkor a dolgok tbbnyire felemelkednek krltte, ugyanis nha nehezen uralja az erejt. Gyakran fel sem ll a kanaprl, mikzben nyitja-csukja a htajtt, vagy tet fz.
A gyakorlat:
A gyakorlat nem ms voltakppen, mint a chatek hasznlatval trtn jtk. Ami kijn a jtkbl, voltakppen egy trtnet, amit sokan rnak. Akkor a legjobb, s leglvezhetbb a jtk, ha ksbb visszaolvasva nem tmad zavar bennnk. Ahhoz, hogy ezt megtegyk, szksg van bizonyos jelrendszerre, hogy mindenki tudja, mi az, amit lt, mi az amit hall… s mi az, amit csak rez.
Sokszor, sok helyen lertam mr a jellseket, amit az rsban hasznlunk. lljon itt most csokorba szedve:
*szveg* jelentse: a dolog, amit ltsz, ami trtnik. A gondolatok, amik megltszanak rajtad. Mimika, gesztikulcik, cselekvsek.
Pl: *belp az ajtn, htraveti vrs lobonct, zld szemvel vgigmri a bent l trsasgot*
~szveg~ jelentse: a karakter gondolatai. Ezt senki sem hallja, s ne is tegye. Kilhet a kari arcra a gondolata, de direkt senki sem hallhatja. Mg a gondolatolvask is csak akkor, ha hallgatznak, vagy ha direkt zennk nekik.
Pl: *ahogy vgignz a bent lkn furcsa gondolata tmad ~naht, milyen szomorak…~ de inkbb nem szl semmit*
//szveg// jelentse: a user kzlendje a tbbi userhez. Lehetleg kerljk, mert sztszabdalja a jtkot, de ha fontos, akkor gy kzlhetjk a kzlendket.
Pl: //user elmegy aludni, jjszakt!//
Amire rdemes odafigyelni…
Sok olyan dolog van, ami elronthat egy jtkot, ill. ami jobb teheti. me egy kis csokor:
- ha belptek egy helysgbe... mindig olvasstok vissza a szitucit. gy tudjtok majd, hogy mit lttok, milyen helyzetbe kell beleilleszkednetek, s nem rhetnek kellemetlen meglepetsek. Ez nagyon fontos!
- a kari sohsem keverhet ssze a userrel! Ha a karakteredet megbntja egy msik, akkor vedd figyelembe, hogy a srts nem Neked szlt (j esetben J). Ha mindenkppen gy rzed, megbntottak, akkor termszetesen tisztzni kell a helyzetet. Lehetleg ne hasznljtok fel a karikat a vals srelmek megtorlsra, mert elronthatja a jtkot, s kellemetlen szjzt hagy maga utn… (klnben meg ha nagyon csnyn megbntottak, akkor ne vedd zokon...:)
- ha van valami tleted, brmi, ami szokatlan szitucit eredmnyezhet, ne szgyelld, hanem prbld kijtszani. Akik szeretnek jtszani, azonnal kapni fognak az alkalmon, s Veled jtszanak. Lehet ez brmilyen vletlen tvltozs, vagy prbaj, vagy brmi, ami a fantzitokbl kitelik. Pl: Carrie llandan tet fz, s ennek mindig furcsa kvetkezmnyei leszenk. Nem sokan merik meginni a teit, mert valahogy mindig sszekeveri a fveket.
- rdemes hosszabban lerni, hogy mit csinl a kari, mit visel, hogyan nz, milyen a hangja. Hangulatot s jtkszitucit teremthet. Pl.: *Carrie belp a terembe. Hossz fekete talrja cafatokban lg, arct szmtalan seb tarktja. Vrs haja – ami mskor csillog – most vrben zik. Nygve l le a fotelba.*
- sokan vagytok fenn klnbz jszakai lnyekkel (pl. vmpr, vrfarkas). Ezek nagyon jl kijtszhat karakterek… csak figyeljetek oda, hogy hogyan teszitek ezt. Egy vmpr pl. lehetleg vrt fogyasszon. Van lehetsge emberi tpllk fogyasztsra is, de az egy kln kpessg. s most akkor ne beszljek arrl se, ugye, hogy mit tesz egy vmprral a napfny… Igen, a vmprokat bizony megli a napfny st egy msik vmpr is. s nem hat rjuk tl jl a szentelt vz sem. A vmprok nem regszenek tovbb. Teht ha valaki netn vmpr karaktert jtszana a vilgban, akkor bizony rk-lete vgig 11 ves kinzettel kellene jtszania, hiszen a vmprokon nem ltszik, hogy milyen regek is. Br ez is rdekes szerepjtkot vet fel..
- ne szaladjon el veled a l egy karakter megalkotsnl. A tlzottan Isteni kpessgek knnyv s unalmass tehetik a jtkot. Ha hibzol a jtk sorn, akkor azt prbld meg fantzival kikerlni, s ne azzal, hogy flveszel egy j, eddig ltszlag rejtett klnleges tulajdonsgot.
A pnz!!!!!
-Jobb, ha tudod: itt a pnznek nincs rtke. Nem kell semmirt fizetned, csupn bernod a "Rendelsek" menpontba a krsed, VALAMINT a boltba is, ahol megveszed. Ennyi.
Jtk
-Mothchanter nev szereplnk Mesl. Amit mond, az gy van, ha azt mondja kidl eld egy fa s muszly a bozt fel kerlnd, megteszed. Ha azt mondja, egyszerre hrom kacst lsz, gy van. Egyszval a regl.